Daily Archives: 24 April 2016

Gua Masjid Di Gunung Ledang

Gua ini dikenali dengan nama Gua Masjid kerana di sini lah tempat Datuk Adi Putra, Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu bersolat dan bersulok. Menurut cerita pada asal nya gua ini rata tetapi disebabkan perubahan … Teruskan membaca

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Batu Bersurat Di Gunung Ledang

Batu Bersurat ini memang bertulis huruf kawi atau Jawa kuno.Antara yang ditulis ialah tahun dan nama. Selainnya saya tak tahu. Walau pun kami jemput Pakar Sejarah dari Pulau Pinang, Pahang dan dari Negeri Sembilan, tapi semua nya angkat tangan. Akhir … Teruskan membaca

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Kolam Di Gua Nenek Gunung Ledang

Gua nenik ini di kenali dengan nama Gua Munajat. Menurut ceritanya sejak zaman berzaman gua ini tempat Puteri Gunong Ledang bermunajat dan tempat beliau mengubati orang. Di gua ini juga terdapat air yang sangat berkhasiat. Air dari campuran pokok pokok … Teruskan membaca

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Langkah Wan Nur Hanis binti Wan Safri Zamani

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Siapa Sebenarnya Puteri Gunung Ledang ?

Nama beliau yang asal ialah Raden Puteri Mas Nyawa. Kemudian di gelar Raden Puteri Ratna Gumilah Sari atau Puteri Siti Jamilah. Bapanya ialah Sultan Ali Akabar Al Fatahillah bin Prabu Brawijaya. Ibu beliau ialah Raden Siti Murtassimah binti Raden Rahmat … Teruskan membaca

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Di gelanggang Silat Hang Tuah Gunung Ledang

Batu ini terletak di gelanggang Silat Hang Tuah pada ketinggian 4000 kaki di Gunung Ledang. Batu ini berdekatan dengan Gua Masjid dan Gua Nenek. Kebiasaan peserta silat tempatan akan bermalam di hadapan Batu Alip ini. Pesilat yang datang dari Indonesia, … Teruskan membaca

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Silat Seni Helang Di Awan Biru

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Wahai Jiwa Yang Tenang

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen

Gua Majapahit Gunung Ledang

Gua ini di kenali dengan nama Gua Majapahit kerana menurut ceritanya pada zaman dahulu ada seorang Pertapa Majapahit pernah bertapa (bersulok) di sini dan telah hilang ghaib hingga sekarang. Jika bermalam di sini ada kalanya kita akan berjumpa petapa tersebut. … Teruskan membaca

Posted in Pelbagai | Tinggalkan komen