Makam Seribu Di Pulau Besar Melaka

Slide3
Makam Seribu ialah Makam para syuhada ketika perang diantara pahlawan Melayu dengan tentera Portugis pada tahun 1511 Masehi.Tidak dapat dikira dengan tepat berapakah jumlah para syuhada yang di kebumikan di makam seribu. Mungkin 1000 orang,2000 orang atau lebih lagi.

Ketika perang tersebut Pantai Pulau Besar Melaka telah menjadi lautan mayat. Bagaimana pun mayat mayat tersebut tidak membusuk. Itulah keistimewaan darah dan mayat para syuhadah.

Kewangian mayat mayat para shuhada dan keharuman bau para Syuhada seolah olah memanggil sesiapa yang cinta pada perjuangan tyrut serta membela tanah air, bangsa dan agamanya.

Kadang kala ketika waktu malam kita akan terhidu bau yang harum yang seakan bau Ksaturi, tapi bukan Kasturi, itulah bau hajaratul aswad. Satu wangian yang dating dari Syurga. Masaallah sungguh harum bau nya. Salah satu sebab mereka ke Pulau Besar ialah kerana gian mencium bauan tersebut. Walau pun sudah beratus tahun mereka Syahid tapi bau mayatnya yang harum masih segar hingga ke hari ini.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Pelbagai. Bookmark the permalink.

Tinggalkan komen